SENBAN/Salone del Mobile 2021

SENBAN
人類は火を起こした大昔から回転運動であらゆる文明を生み出してきた。
風車や水車による灌漑設備による農業の発達や製粉加工による食文化の進化、さらに石炭をエネルギー源とする蒸気機関による工場や輸送機器の進化だったり、回転運動は人類の進化とともに発展してきた。
そんな中、いやそんな垂直な進化の中、我々は水平、つまり横乗りの進化で一つ新たな楽しい回転加工の方法を編み出した。
建築家スキーマ建築計画/長坂常(Design)が回転加工のあり方とそれによって生み出されるデザインを考え、工務店であるTANK/福元成武(Product Realization)が実現に向け加工機を作り出し、プロダクトまで制作した。

普段、スキーマとTANKは建築設計と建築施工でタッグを組んでおり、この2社だからできる息のあった作品となった。
旋盤加工は工作物を回転させて切削する加工のことで、基本切削するのに丸くなっていないと跳ね返され、まともに加工できない。
なので、主に丸棒を材料として加工するのだが、今年のヴェネツィアビエンナーレの日本館の設計に携わった時に足場の材料である単管(48.6Φ)と大きさがまちまちの古い角材を接合させたいと考えたのだが、その時に角材で弾かれずに切削するために、回転と同じ方向に回転させた丸鋸を直角に当て48.6Φに切削する加工を考えた。それでテーブルやらベンチなどいくつか家具を作り会場に設置した。ただ、この各々の対象の形に影響受けずに求めている形を切り刻んでいくこの勇ましい丸鋸旋盤はなかなか面白く、どんなものを当てがったらどんな面白いものが生まれるか?と好奇心をくすぐる。
そこで今回3種類の旋盤加工機を作り、それぞれ複数作品を作った。

SENBAN1
オブジェクトをある向きに回転させ、その回転と同じ方向に回転させた丸鋸をそのオブジェクトにY方向に近づけながらX方向に移動していくことで筒状に加工される。
ベネツィア・ビエンナーレ2021のために作り上げたもので、既存のコーヒーテーブルを加工しツインズを作った。

SENBAN2
オブジェクトの回転と直角方向に回転するものをZ方向に近づけると、そのオブジェクトが回転しながら斬られ、結果がお椀上にくり抜かれる。今回、加工対象となるオブジェクトはTANKにあった端材を水平方向に組んだものと、垂直方向に組んだもの2種類作った。

SENBAN3
オブジェクトの回転と直角方向に回転するものをそのオブジェクトXY方向に近づけることとで加工し対象のオブジェクトを筒状に削った。

 

 

SENBAN/Salone del Mobile 2021

Humans have been creating all kinds of civilizations with rotational motion since the days of fire. From the development of agriculture through irrigation systems using windmills and water mills, to the evolution of food culture through flour milling, to the invention of factories and transportation equipment using steam engines powered by coal, a rotary motion has developed along with human evolution. In the midst of all this, or rather in the midst of such vertically-oriented evolution, we have developed a new and fun method of rotational processing through horizontal, or sideways, evolution.

An Architect Jo Nagasaka, Schemata Architects (Design), designed a way of rotational processing and the design created by it, and Narutake Fukumoto, TANK (Product Realization), a construction company, created a processing machine to realize it, and even produced the product. Schema and TANK usually work together in architectural design and construction, and this work was a result of the collaboration between these two companies.

Lathe processing is the process of cutting by rotating the workpiece, and if it is not round enough for basic cutting, it will bounce back and cannot be processed properly. When I was involved in the design of the Japanese Pavilion at this year’s Venice Biennale, I wanted to join the scaffolding material, a single tube (48.6Φ), to an old square timber of varying sizes, and in order to cut the square timber without it bouncing, I rotated it in the same direction as the rotation. In order to cut the wood without it being bounced, I decided to use a circular saw rotated in the same direction as the rotation to cut the wood to 48.6Φ. I used this method to make several pieces of furniture, such as tables and benches and set them up at the venue. This courageous circular saw lathe, which cuts the desired shape without being disturbed by the shape of each object, is quite interesting. It tickles my curiosity.

So this time, we made three types of lathe machines, each of which produced multiple works.

SENBAN1

An object is rotated in a certain direction, and a circular saw, rotating in the same direction as the rotation, is moved in the X direction while approaching the object in the Y direction to form a cylinder. The work was created for the Venice Biennale 2021, where I processed an existing coffee table to create the Twins.

SENBAN2

When an object rotating at right angles to the object’s rotation is brought close to the object in the Z direction, the object is sliced as it rotates, and the result is hollowed out into a bowl. This time, I made two types of objects to be processed: one is a piece of scrap wood from TANK, and the other is a vertical piece.

SENBAN3

The object to be processed was cut into a cylindrical shape by rotating the object and bringing the object rotating in the right angle direction closer to the object’s XY direction.

 

Design_Jo Nagasaka (Schemata Architects)
Text_Jo Nagasaka (Schemata Architects)
Product Realization_Naritake Fukumoto (TANK)
Photo credits_Schemata Architects & TANK
Place_Alcova Outdoor Area A3 / VIA SIMONE SAINT BON 1 MILANO
Date_September 4th – 12th, 2021